TRANSFORMATÖR
Elektrik enerjisi, sadece
üretildiği yerde veya çevresinde kullanılmaz. Çok uzaklarda bulunan yerleşim
bölgelerine, sanayi kuruluşlarına ve iş merkezlerine de iletilerek
kullanılması sağlanır. Bunu başarabilmek için, uygun alt yapı donanımı
ve yatırımına gereksinim vardır.
Elektriğin uzak bölgelere
iletilmesi sırasında, gerek duyulan elemanların başında trafolar gelmektedir.
Elektrik enerjisinin iletim, dağıtım ve tüketim aşamalarında
başarıyla görev yaparlar. Özellikle iletimdeki rolleri oldukça
önemlidir.
Trafo,
elektromagnetik endüksiyon yoluyla elektrik enerjisini; aynı frekansta,
fakat farklı gerilim ve akımda bir veya birkaç devreye
dönüştüren ve hareket eden parçası olmayan statik bir makinedir. Kısaca
trafolar, elektrik enerjisinin gerilim ve akım
değerlerini, ihtiyaca uygun olarak değiştirebilen cihazlardır.
Elektrik enerjisi üreten
santraller şunlardır;
1- Hidroelektrik,
2- Termik,
3- Nükleer,
4- Diğer
(Güneş,
jeotermal, rüzgar, dalga, kimyasal vb.).
Santrallerde üretilen elektriğin kullanım bölgelerine taşınması sırasında,
iletim hatlarında ısı şeklinde güç kaybı ve gerilim düşümü
olur. Bunu önlemek veya en az düzeye indirmek için; gücü sabit tutarak
gerilimi yükseltmek gerekir. Güç sabit kaldığından, gerilim yükselince akım
değeri düşer. Böylece hatlarda kullanılan iletkenlerin kesitleri
küçülür. Sonuçta; gerilimi yükseltmek, hem güç kaybını azaltır hem de
ekonomik açıdan kazanç sağlar.
Santrallerde 400 - 35 000 V arasında üretilen alternatif gerilim, trafolar
sayesinde daha büyük değerlere yükseltilerek, enerji iletim hatlarıyla dağıtım
merkezlerine taşınır. Dağıtım merkezine ulaşan yüksek gerilim, yine trafolar
sayesinde kullanım değerine düşürülür.
TRAFONUN YAPISI
Kullanıldıkları
yerler neresi olursa olsun, bütün trafolar prensip olarak aynı temel düşünceye
dayanır. Genel olarak, toprağa karşı izole edilmiş iki sargı (bobin)
ile sargıları taşıyan demir çekirdekten (nüve) oluşur.
Uyarılan sargıya primer ve diğerine sekonder denir.
Aşağıda
en basit haliyle bir trafo şeması görülmektedir.
Çekirdek (nüve) : İnce silisli
saçların üst üste dizilmesiyle meydana gelen ve kapalı bir magnetik devre
oluşturan metalik bir yapıdır.
Sargı (bobin) : Elektrik ve elektronik devrelerde
yaygın olarak kullanılan devre elemanlarından biridir. Sargı, sarımlardan
(sipirler) meydana gelir. En basit şekilde, yalıtılmış iletkenlerin bir
çekirdek üzerine sarılmasıyla elde edilirler. Bir iletkenin üzerinden geçen
akımı, manyetik alan çizgilerine çevirerek yapısal olarak enerji dönüşümü sağlar.
Elektrik enerjisini manyetik alan olarak depolar.
Sargıların birincisine primer
ve ikincisine sekonder adı verilir. Devrelerde bulunan akım
yollarının hepsi genel olarak birer bobin görevi yapmaktadır. Ototrafoların
dışında kalan diğer trafolarda, bu iki sargı birbirinden tamamen yalıtılmış
durumdadır.
Trafonun yükseltici veya
alçaltıcı olarak kullanılmasına göre, primerin gerilimi sekonderden
daha küçük veya büyük olabilir. Gerilimin uygulandığı bobine primer ve
elektrik enerjisinin değişik gerilimde alındığı bobine ise sekonder denir.
Primere uygulanan gerilim,
sekonderden alınan gerilimden daha büyükse, bunlar düşürücü trafolardır.
Eğer sekonderden alınan gerilim, primere uygulanandan daha büyükse, bunlara yükseltici
trafolar denir. Primer ve sekonder gerilimleri birbirine
eşit olan ve yalıtım amacıyla kullanılan çok özel trafolar da vardır.
Trafonun, primerine
uygulanan gerilimi yükseltip düşürmesi, tamamen primer ve sekonderin
sarım (sipir) sayısıyla orantılıdır.
Trafonun primerine
uygulanan gerilim; V1,
Primerin sarım
sayısı;
N1,
Sekonderin sarım
sayısı; N2,
Sekonderin gerilimi; V2
ise;
Primer
ve sekonderdeki sarım sayılarıyla, primer ve sekonderdeki
gerilimler arasındaki ilişki aşağıdaki denklemlerle gösterilir.
N1
/ N2 = V1
/ V2
veya
N1 x V2
= N2 x V1
Birkaç
vatlık en küçük zayıf akım
trafolarından, çok büyük güçte ve enerji iletiminde kullanılan güç trafolarına
kadar çok çeşitli kapasitelerde olabilirler. Gerilim bakımından da uygulama
alanları çok geniştir. Trafolar, endüstride bir veya üç fazlı olarak
kullanılır. Fakat bazı özel durumlarda faz sayısı daha farklı olabilir.
Trafoların
diğer elektrik makinelerine göre en büyük üstünlükleri, verimlerinin
yüksek oluşudur. Büyük trafolarda, yapı malzemesini ekonomik şekilde
kullanarak, % 99.5 kadar verim sağlanmak mümkün olabilir. Elde
edilen verimin bu kadar büyük olmasının nedeni, trafodaki sürtünme
kayıplarının olmayışıdır.
Trafonun
maliyetini düşürmek ve iletken alanları gereksiz
şekilde büyütmemek amacıyla, alt gerilim sargısı çoğunlukla iç kısma ve demir
çekirdeğe çok yakın olarak yerleştirilir. Üst gerilim sargısı ise dış kısımda
bulunur. Primer ve sekonder sargıların birbirleri ile elektriksel
hiç bir bağlantısı yoktur. Ancak özel olarak yapılan ototrafolarda, her
iki sargı, elektriksel olarak birbirleriyle bağlantılıdır.
Trafolar, farklı görevler üstlenen bir çok parçanın
bir araya gelmesiyle oluşan cihazlardır. Sıvı yalıtımlı bir trafoda genel
olarak şu parça veya bölümler bulunur;
1- Trafo
kazanı
2- Çekirdek (nüve).
3- Sargılar (Bobinler)..
4- Radyatörler
5- Genleşme
tankı ve hava kurutma sistemi (silikajeller).
6- Gaz
yastıklı trafolarda gaz tüpleri
7- Kademe
değiştirici, şalter
8- Buşingler
ve ana terminaller
9- Topraklama
bağlantıları ve güvenlik röleleri
10- Yağ
seviye ve sıcaklık göstergeleri (termometreler)....
11- Katı
yalıtkanlar (Kağıt,
tahta, takoz, ekran koruyucu vb.).
12-
Diğer parçalar (Borular, vanalar, contalar,
cıvatalar, somunlar, kirişler, kablolar, bağlantı parçaları, tekerlekler... vb.)
DAĞITIM
TRAFOSUNDA AKTİF KISIM
GÜÇ
TRAFOSUNDA AKTİF KISIM
BİR
DAĞITIM TRAFOSUNUN DIŞTAN GÖRÜNÜŞÜ
BİR GÜÇ TRAFOSUNUN DIŞTAN GÖRÜNÜŞÜ (500 kV)
çalışma prensiBi
Bir
trafonun primer sargılarına doğru gerilim uygulandığında,
demir nüve üzerinde bir manyetik alan oluşur. Ancak bu manyetik
alan, sabit bir alandır. Bu alanın yönü ve şiddeti
değişmediğinden sekonder sargılarda e.m.k. endüklenmesi söz konusu
olamaz. Çünkü endüksiyon kurallarına göre; değeri değişen manyetik alanlar
tarafından etkilenen sargılarda, endüksiyon gerilimleri oluşabilir.
Doğru
akımın verilişi ve kesilişi sırasında, sekonderde
endüksiyon gerilimi görülebilir. Ancak manyetik alanın
değişimi sürekli olmadığı için, trafolar doğru akımda kullanılmazlar.
Eğer primer sargıya alternatif
gerilim uygulanırsa, sargıdan geçen akım, nüvede yön ve
şiddetini sürekli değiştiren magnetik alan meydana getirir.
Bu alan devreyi sekonder bobinin bulunduğu bacak üzerinden tamamlar.
Değişik magnetik alan içinde bulunan sargıların üzerinde bir gerilim
indüklenir. Aynı şekilde, primer bobinin meydana getirdiği, yönü ve
şiddeti devamlı değişen, magnetik alan etkisindeki sekonder
bobin üzerinde de bir e.m.k. indüklenir. Bu şekilde, bobinler arasında
elektriksel bağlantı olmadan, sekonder bobinde elektromagnetik
indüksiyon yoluyla bir gerilim indüklenir.
Gücü sabit
olan böyle bir sistemde; gerilimi ve akımı ters orantılı
olarak değiştirmek mümkündür. Yani gerilimi yükseltip akımı aynı oranda
düşürerek, iletim hatlarındaki iletken alanların küçülmesi
sağlanabilir.
Bir sistemde : Gerilim ;
V
Akım ; I ise, üç fazı bulunan bu sistemin gücü
;
__
P = V
x I √ 3 olur.
Bir trafoda;
primer ve
sekonder bobinlerin gerilimleri ; V1 ve V2 olursa,
birbirlerine göre yönleri ters olan akımlar ; I1 ve
I2 olur.
Bir oto-trafo da ise;
primer bobindeki gerilim, sekonderdeki gerilimden V1 kadar yani kendisi kadar fazladır. Seri bağlı sekonder bobinin gerilimi de, V2 - V1 kadar
düşer. Bundan dolayı ortak primer bobinin akımı; I1 ve I2 arasında değişir.
Böyle bir trafonun
bobini küçülür ve dolayısıyla trafonun büyüklüğü de azalacağından, hacimsel
bir avantaj sağlanır. Diğer taraftan, ototrafoların dezavantajları da
vardır. Örneğin; bobinler bağımsız değildir, kısa devre gerilimi düşüktür ve
ayarlama düzeninin birleşik olması gibi bazı nedenlerden dolayı kullanım
alanları sınırlıdır.
Trafonun
Boşta Çalışması
Primer devresine alternatif bir gerilim uygulanan bir trafonun,
ikinci devresine herhangi bir yük bağlanmazsa, yani ikinci devrenin uçları açık
bırakılırsa, bu çalışma şekline; trafoların boşta çalışması denir.
Trafonun
Yükte Çalışması
İkinci
devre uçlarına omik bir yük bağlıdır. Trafonun primeri alternatif bir
gerilimle bağlandığında geçen akım, bir Æ akısı
oluşturur. Æ
akısı, primer sargılara uygulanan gerilime yakın
ve ters yönde bir E1 e.m.k. indükler. Sekondere bağlanan
yük nedeni ile de bu sargılardan bir I2 akımı dolaşmaya
başlar. I2 akımı sekonder sargılarında kendisini oluşturan Æ
akısına ters yönde bir Æ2
akısı oluşturarak Æ
‘nin zayıflamasına ve primerde indüklenen E1 e.m.k. ‘ne
de etkileyerek küçülmesine neden olur.
Trafonun
Eşdeğer Devreleri
Boşta çalışan bir trafoda, yalnız primer
sargılarında bir gerilim düşümü söz konusudur. Sekonderde bir yük
bulunmadığı ve akım geçmediği için gerilim düşümü olamaz. Boşta çalışan
bir trafonun eşdeğer devresi; sekondere bir yük bağlandığında, bu sargılardan geçen akım
oluşturduğu kaçak akı reaktansı ile sargıların omik direncinin neden oldukları
gerilim düşümleri görülür.
Regülasyon
Bir trafonun primer gerilimi anma değerinde sabit
tutulup, sekonderden anma yük akımı çekilirse, sekonder geriliminin
boştaki değerine göre değiştiği görülür. Sekonderin boş ve tam yüklü durumdaki
gerilimleri arasındaki farka trafonun gerilim değişmesi veya gerilim regülasyonu
denir. Bu farkın, tam yüklü durumdaki sekonder gerilimine oranına gerilim regülasyon
yüzdesi adı verilir.
TRAFODA YALITIM SİSTEMLERİ
Trafolar yalıtım
sistemlerine göre iki gruba ayrılır.
A - Sıvı yalıtkanlı trafolar (Mineral
yağ veya sentetik sıvı dolu)
1)
Atmosfere açık
2)
Atmosfere kapalı (Tamamen kapalı ve gaz yastıklı)
B - Kuru tip trafolar
1)
Vernikli
2)
Dökme reçineli
A - Sıvı yalıtımlı trafolar
Bu trafolarda, yalıtım sıvısı ile dolu olan
bir kazanın içine, aktif bölüm yerleşmiştir. Genel olarak mineral yağ ve
sentetik yalıtım sıvıları kullanılır. Bugün üretimi ve kullanımı artık yasaklanmış olan halojenli
sıvılarla dolu bulunan ve hala çalışmakta olan trafolar da vardır.
Bunlar için önlemler alınıp bazı çözüm yolları üretilmektedir.
1-
Mineral yalıtım yağları: Petrol kökenli sıvı
maddelerdir. Diğer yalıtım maddelerine göre daha ucuz olması ve yapı
malzemesiyle iyi uyum sağlaması nedeniyle, günümüzde yaygın olarak
kullanılmaktadır. Ancak parlama noktaları düşük olduğundan, çok sıcak
iklimlerde ve yüksek sıcaklıkta çalışan bazı özel trafolarda kullanımı sakınca yaratabilir.
2-
Sentetik yalıtım sıvıları: Yalıtım yağlarına
alternatif olarak üretilen, sentetik yapılı sıvı maddelerdir. Yanma
noktalarının yüksek olması nedeniyle, çok sıcak iklim koşullarında ve yüksek
sıcaklıkta çalışan özel trafolarda kullanılması daha güven sağlar.
3-
Halojenli yalıtım sıvıları: Parlama noktaları
yoktur veya çok yüksektir ve çok iyi yalıtım özellikleri gösterir. Ancak insan
ve çevre sağlığı yönünden tehlikeli olması nedeniyle kullanımını sakıncalıdır.
Örneğin; PCB’lerin (poliklorbifenil, askarel, klofen gibi adlarla da bilinir.)
kanserojen olması nedeniyle, bir çok ülkede kullanımı yasaklanmıştır. Diğer
halojenli sıvılar için de, ya kısıtlama getirilmiş, yada kullanımı çok özel
önlemler gerektirir.
S I
V I Y A L I T I M L I T R A F O L A R
B - Kuru tip trafolar
Bu trafolarda sıvı yalıtkanın yerine, reçine
veya vernik gibi katı izolasyon maddeleri kullanılır.
Soğutmayı, trafo çevresindeki hava sağlar. İki değişik türü vardır.
1-
Dökme reçineli trafolar: Bobinleri, sıcakta
sertleşen epoksi reçine ile kaplanmıştır. İstenirse bu reçine, fiber
klasla güçlendirilerek sıcaklığa ve yanmaya karşı daha dirençli duruma
getirilir.
2-
Vernikli trafolar: Bu trafolarda, bobinler emprenye
edildikten sonra vernikle polimerize edilir. Emprenye işleminde
kullanılan izolasyon maddesi ve vernikler; ısıya ve yanmaya karşı dayanıklı
olmalı, zehirli duman veya buhar çıkarmamalıdır.
TRAFOLARI SINIFLAMA
Trafolarda değişik özellikler göz önüne alınarak,
çeşitli sınıflamalar yapılabilir. Burada belirleyici olacak en önemli kriterler;
trafonun yapısı, büyüklüğü, kullanım amacı ve üslendiği görevler
olmaktadır. Kullanım amacına göre yapılan sınıflamada, güç ve dağıtım trafolarını kesin olarak birbirinden
ayırabilmek kolay değildir. Örneğin, IEC-60422 Standardında, gücü; 2 MVA
‘den küçük olanlar dağıtım trafosu, büyük olanlar güç
trafosu olarak değerlendirilir. Ancak bazı standartlarda bu sınır 1
MVA, bazılarında ise 3 MVA olarak alınmıştır. Bu durumda trafonun
kullanıldığı yer önem kazanır.
Trafoları yapılarına, görevlerine ve diğer özelliklerine
göre çeşitli gruplara ayırmak mümkündür.
1
- Manyetik nüvenin yapılış şekline göre
Çekirdek
tip
Mantel
tip
Dağılmış tip,
2
- Çalışma prensibine göre
Sabit
gerilimli
Sabit
akımlı
3
- Sargı tipine göre
Silindirik sargılı
4
- Sargı durumuna göre
Yalıtılmış
sargılı
Oto
trafolar
5
- Soğutma türüne göre
Hava
soğutmalı
Yağ
soğutmalı
Sentetik
sıvı soğutmalı
6
- Soğutma sistemine göre
Kuru
trafolar
Sıvı
yalıtımlı trafolar
7
- Faz sayısına göre
Primer
ve sekonderi aynı sayıda faza sahip olanlar,
Primer
ve sekonderi farklı sayıda faza sahip olanlar.
8
- Bulunduğu yere göre
Kapalı
mekan trafoları
Açık
alan trafoları
9
- Kullanım amacına göre
Güç
trafosu
Dağıtım
trafosu
Ölçü
trafosu
Çeşitli
aygıt ve makinelerde kullanılan trafolar
11 -
Düşürülen ve yükseltilen gerilim değerlerine göre
Alçak
gerilim trafosu
(AG) 0-1 kV
Orta
gerilim trafosu (OG)
1,3,5,6,10,15,20,25,30,35 kV
Yüksek
gerilim trafosu
(YG) 45,60,110 kV
Çok
yüksek gerilim trafosu (ÇYG) 150,220,380,400 kV
TRAFOLARIN kullanım alanları
Trafolar kullanım yerine ve üslendiği
görevlere uygun olarak, çeşitli tipte ve büyüklükte olabilir. Kullanım
alanlarına göre sınıflama yapmak gerekirse, genel olarak dört ana
gruba ayrılır.
1-
Üretim ve iletim sistemlerinde
kullanılan trafolar
-
Yükseltici trafolar
(Üretim santralinde)
-
Düşürücü trafolar (Şalt sahasında)
-
İletim trafoları ve oto-trafolar
-
Düzenleyici trafolar
-
Şönt reaktörler
-
Nötr nokta reaktörleri
2-
Dağıtım trafoları
Orta ve düşük gerilim
trafoları, gücü ; £ 3150 kVA
- Orta gerilim trafoların nominal izolasyon
sınıfı ; £ 36 kV
- Alçak gerilim trafoların nominal izolasyon
sınıfı; 237/137 V,
410/237 V ve
sisteme göre değişen diğer trafolar.
3-
Direklere monte edilen dağıtım trafoları
Orta ve düşük gerilim
trafoları, gücü; 50, 100 ve 160 kVA
- Orta gerilim trafoların nominal izolasyon
sınıfı ; £ 36 kV
- Alçak gerilim trafoların nominal izolasyon
sınıfı; 237/137 V,
410/237 V ve
sisteme göre değişen diğer trafolar.
4-
Özel sanayi (endüstri) trafoları
-
Elektrikli fırın trafoları
-
Motor trafoları
-
Fırın trafosu
-
Doğrultucu trafoları (Klor ve alüminyum elektrolizi, çelik yapımı
vb.)
-
Kaynak trafoları
-
Dönüştürücü trafolar
-
Elektrikli su ısıtıcı trafosu
-
Çekme işlerinde kullanılan trafolar (trenler,
gemiler...)
TRAFOLARIN İŞLETME ÖMRÜ
Bir güç trafosunun işletme ömrü 20-30 yıl,
jeneratör trafosunun 18-20 yıl olarak tasarlanır. Eğer trafoların
koruyucu
bakımı düzenli şekilde yapılırsa, işletme ömürleri 40 yılın
üzerine çıkar. Aynı şekilde yarı yükte çalışan veya fazla yükte uzun süre
çalışmayan dağıtım ve iletim trafolarının ömürlerini, 60 yıla
kadar uzatmak mümkün olabilir. Bu amaçla; yıllık programlar hazırlanarak trafoların
genel
durumu incelenir, iletkenlerin bakım-onarımı yapılır, yağı
temizlenir veya gerekirse değiştirilir.
Bir trafonun kalan işletme ömrünün, yaklaşık
olarak bilinmesi çok önemlidir. Bakım ve onarım sırasında uygulanacak işlemlere
yön verir. Trafonun yenisiyle değiştirilmesi veya geniş kapsamlı onarım
yapılması, trafonun kalan işletme ömrüne bağlıdır. Örneğin, birkaç yıl ömrü
kalmış bir trafonun, aktif kısmı çıkarılarak detaylı şekilde onarım yapılması
veya yağ değişimi gereksiz görülebilir. Böyle bir trafonun yerine, yenisinin
alınması daha güvenli ve daha ekonomik olacaktır. (Not;
Furanik Bileşikler bölümünde, trafoların kalan tahmini işletme ömürleri
hakkında yorum tablosu verilmiştir.)
Bir trafonun işletme ömrünü belirleyen başlıca etkenler şunlardır;
1- Tasarım şekli,
2- Üretim
kalitesi,
3- Montaj
kalitesi,
4- Kullanılan
yapı malzemesinin kalitesi,
5- Yağ,
kağıt ve tahta gibi yalıtkanların kalitesi,
6- İşletme
koşulları,
7- İşletme
boyunca yapılan kontrol ve bakımlar,
8- Yıldırım,
sel, fırtına ve deprem gibi doğal afetler.
Trafonun
yapısal olarak kalitesini belirleyen etkenlerin başında; tasarımı, kullanılan malzeme ve
işçilik gelir. İşletme sırasında kurallara uygun olarak çalıştırılması,
trafonun ömrünü belirleyen diğer önemli bir etkendir. Eğer trafonun yapısı
uygun değilse, aşırı yükte çalıştırmak sakınca yaratır. Örneğin, kağıt
kısımdaki su oranı % 0.3 (3000 ppm) olduğunda, normal işletme
sıcaklığının üzerindeki her 6.5 °C ‘lik artışlar, trafonun ömrünü yarıya
indirir. Kağıdın nem oranı % 5 (50 000 ppm) ‘e çıkarsa, trafonun
yaşlanma süreci 50 kat artar. Bu süreçte, kağıdın
kalitesinin de önemli payı bulunmaktadır.
İşletme sırasında; yalıtım yağı, kağıt
yalıtkan ve presbort gibi destek maddesinin yapıları, çeşitli nedenlerle
bozularak elektriksel izolasyon zayıflar. Yalıtım maddelerinin
ömrü üç faktöre bağlıdır;
1-
İşletme sıcaklığı
2-
Oksijen miktarı
3-
Su miktarı
İşletmedeki bir trafonun ömrünü, büyük oranda
sargılardaki kağıt yalıtkan, karton, tahta ve presbort
gibi ara ve destek parçalarının durumu belirler. İşletmedeki bir trafonun
kullanım süresi, kağıt kısmın bozulmasıyla eş zamanlıdır. Diğer
taraftan kağıdın ömrü ise; işletme koşulları ve yağın kalitesiyle çok
yakından ilgilidir. Kısaca özetlemek gerekirse; işletmedeki bir trafonun ömrü
kağıt yapıya, kağıdın ömrü ise, işletme koşullarına ve
yalıtım yağına bağlıdır. Bundan dolayı başlangıçta; kaliteli bir
yağın seçilmesi, aslında trafonun ömrünü uzatan önemli bir faktördür.
Trafolar
genellikle açık alanlarda çalıştığı için; yağmur, kar, sel,
yıldırım, rüzgar ve deprem gibi doğal olaylardan çok etkilenir.
Bu nedenle sağlam bir yerleşim bölgesi seçilmeli ve zemin sağlam
inşa edilmelidir. Doğal afetler ve diğer etkenlerin neden olacağı zararların en
düşük düzeyde kalması için, gerekli olan tüm koruma önlemleri alınmalıdır.
Ayrıca dağıtım merkezinin ve trafonun, özel koruma sistemleriyle desteklenmesi
gerekir.
Kullanım
kılavuzunda ve standartlarda belirtilen kurallara uygun olarak trafoları işletmek,
en doğru ve en akılcı yol olacaktır. Aynı zamanda koruyucu
bakımı ve testleri düzenli şekilde yapılmalıdır. Test ve bakım
programları hazırlanarak; trafonun ve yağın durumu rutin
şekilde izlenmelidir. Trafodaki koruma sistemleri, ana tank, iletken
kısımlar ve diğer aksesuarlar sürekli olarak kontrol
edilmelidir. Bu sayede, trafo arızaları önceden
belirlenerek fazla hasar oluşmadan, gözlem altına alınıp bakım-onarım
işlemleri zamanında yapılabilir.
Bir güç trafosunun maliyeti göz
önüne alındığında, koruyucu bakımın ne kadar önem taşıdığı ortaya
çıkmaktadır. Bu nedenle koruyucu bakımın, trafonun kullanım süresini uzattığı
aşikardır. Kısaca söylemek gerekirse; trafoya ikinci bir ömür
daha kazandırır.
KORUMA SİSTEMLERİ
Elektrik
enerjisinin üretimi, iletimi ve dağıtımı sırasında, en önemli
konulardan biri de sistemin korunmasıdır. Korumanın amacı; enerji üretim sisteminin,
iletim hatlarının ve enerjiyi kullanan cihazların güvenli biçimde çalışmasını
sağlamaktır. Önceden belirlenmiş koşulların herhangi bir nedenle dışına çıkan,
yani arızalanan parçayı sistemin bütününden ayırarak izole eder. Koruma
sistemleri, arızalanan bölümü devre dışı bırakarak daha fazla zarar görmesini
önler ve arızanın daha geniş bir alana yayılmasını engeller. Kısaca korumanın
genel amacı; kesicilerle birlikte, güç sisteminin her türlü
arızadan hızla uzaklaşmasını sağlamaktır.
Koruma röleleri
yapısal özelliklerine göre; sadece bir görev yapabilir veya daha çok koruma
görevleri üstlenebilir. Örneğin bir yerleşim bölgesinin enerji dağıtım
istasyonunda bulunan, düşük ve aşırı gerilim röleleri
yalnız o bölgeyi korur. Enerji dağıtım istasyonu ana girişine monte edilen aşırı
akım-kısa
devre röleleri ise, hem bölgeyi hem de şebeke girişini aynı
zamanda korur. Bir enerji sisteminin bölümleri koruma altına alınırken, beş
temel ilke gözetilir.
-
Güvenilirlik : Her tür arızaya karşı, güvenli ve etkin biçimde gerekli olan tüm önlemleri alabilmek.
-
Hız : En kısa sürede, en düşük hasarlarda kalmak.
-
Seçicilik : Sistemdeki sürekliği korumak için, yalnız arızalı bölümün
ayrılmasını sağlamak.
-
Basitlik : En az donanımla, en güvenli korumayı yapmak.
-
Ekonomi : En düşük maliyetle, en iyi korumayı sağlamak.
Rölelerin kullanılma amacı; güç sistemini koruma bölgelerine
ayırmak ve arıza sırasında en az sayıdaki parçanın, ana sistemle olan
ilişkisini keserek en uygun korumayı sağlamaktır. Koruma sistemleri, şu ana
bölümlerde görev yaparlar;
-
Barajlar
-
Jeneratörler
-
Enerji nakil hatları
- Trafo ve fiderler
Trafodaki
koruma sistemlerinin üç ana görevi vardır.
1- Dıştan
gelen etkilere karşı trafoyu korumak.
(kısa devreler, aşırı gerilim ve aşırı
yükler)
2- Trafo
arızaları sırasında, trafoya bağlı olarak çalışan parçaları ve çevreyi korumak.
3- Trafonun
çalışma sürecini, arızaları, gelişen tehlikeleri, varsa tehlikenin sınırlarını
izlemek.
Bir
trafoda bulunan yalıtım sistemleri; sürekli ve periyodik
olmak üzere iki şekilde denetlenir. Tüm trafo ile birlikte, sıvı ve katı
yalıtım maddeleri gerilim altında olduğundan, elektriksel kontrolleri
sürekli olarak yapılmaktadır. Güç trafoları ayrıca yardımcı sistemlerle de
korunur. Bunların bir kısmı trafonun üzerine monte edilir ve bir kısmı da kontrol
panosuna bağlanarak kumanda odasından izlenebili
TRAFO
ve SİSTEMDEKİ KORUMA DÜZENEKLERİ
T R A F O D A
|
S İ S T E M D E
|
Aşırı Akım Koruma
- Giriş aşırı akım koruma
- Çıkış aşırı akım koruma
|
Aşırı Gerilime Karşı Koruma
- Koruma teli
- Ark boynuzu
- Parafudr
|
Toprak Koruma
- Doğrudan topraklı devrede
-
Direnç
üzerinden topraklı devrede
|
|
Termik Koruma
- Yağ sıcaklığı ile koruma
- Sargı sıcaklığı ile koruma
|
Mesafe Koruma
- Çalışma elemanı
- Yön bulma elemanı
- Ölçme elemanı
|
Gaz Röleleriyle Koruma
- Bukolz (buchholz) rölesi
- Basınç rölesi
|
|
Yağ Seviye Alarmı
|
Fider Koruma
- Aşırı akım koruma
- Toprak koruma
* Topraklı devrede
* İzole devrede)
|
Diferansiyel Koruma
|
|
Toprak Korumalar
|
|
Tank Koruma
|
|
Sargı Koruma
|
|
Yangın Koruma
|
|
Hava Kurutucular
|
|
TRAFO İÇİ ARIZADA
ÇALIŞAN KORUMALAR
|
TRAFO DIŞI ARIZADA
ÇALIŞAN KORUMALAR
|
Tank
Koruma
|
Dış koruma sisteminin iki ana amacı
vardır;
1-
Arızalı
kısmı servis dışına çıkararak, sistemin çalışan kısmını bu arızadan korumak.
2-
Trafo
içinde meydana gelecek arızalara engel
olmak
|
Termik
Koruma
|
|
Diferansiyel
Koruma
|
|
Gaz
Rölesiyle Koruma
-
Bukolz rölesi
-
Basınç rölesi
|
Bazı koruma sistemleri, birden fazla görev yapabilecek şekilde tasarlanıp
üretilmiştir. Aşağıda, bazı koruma sistemleri ve trafoda bulunan aksesuarlarla
ilgili özet bilgiler verilmiştir.
1) - Basınç Emniyet Vanası
Trafo
tankında oluşan basınç artışlarına karşı duyarlıdır. Basınç yükseldiğinde, birkaç
salise gibi çok kısa sürede açılarak, basıncı düşürüp
tankın zarar görmesini önler. Genellikle trafonun kapağına yerleştirilir ve
üzeri bir koruyucu ile örtülmüştür.
2)
- Bukolz (Buchholz)
Rölesi
Trafoda
termik ve elektriksel arızalar meydana gelirse, yağ ve katı
izolasyon maddelerinin kimyasal yapıları bozularak bazı gazlar
oluşur. Bu gazlar, bukolz rölesinde birikmeye
başlar. Eğer bukolzda biriken gazların
basıncı belli bir sınırın üzerine çıkarsa, ikaz sinyali verir. Gazların basıncı tehlike
sınırını aştığında ise, röle açma sinyali vererek trafonun devreden
çıkmasını sağlarelektrik devresi otomatik olarak kesilerek trafo servis dışına alınır.
Böylece olası tehlikelerden korunmuş olur.
3) - Koruma Bloğu
Bukolz
rölesindeki tüm işlevlere sahiptir. Buna ilaveten bazı fonksiyonlar da
eklenmiştir. Örneğin; tank içinde meydana gelen aşırı basıncı, yağ ve diğer
malzemedeki aşırı sıcaklığı, yağ seviyesini ve yağın hangi sıcaklıkta olduğunu
gösterir.
4) - Kademe Değiştirici Koruma Rölesi
Kademe
değiştirici arızalandığı zaman, bu röle sayesinde hem kademe değiştiricinin hem
de trafonun zarar görmesi önlenir. Tehlikeli bir durum varsa, trafonun elektrik
devresi kesilir.
5) - Çek-valf
( Otomatik Geri Döndürmez Valf )
Borularda,
bağlantı yerlerinde veya bir terminalde yağ kaçakları varsa, bu valf genleşme
tankındaki yağ kayıplarını engeller. Bu düzenek, büyük boyutlu genleşme tanklarında
kullanılır.
6) - Parafudr
Faz
iletkenleri ve topraklama arasında bulunur. Aşırı voltaj ve atmosferik
gerilimlere karşı devreyi açıp kapayarak trafoyu korur.
7)
- Silikajel sistemi ( Nem tutucu, Hava
kurutucu )
Bu
sistemin iki işlevi vardır. Birincisi; atmosferdeki havayla temas ettiğinde
havanın içinde bulunan nemi emer, böylece yağın nem almasını
önlemiş olur. İkincisi; yükteki küçük değişimler sırasında, kuru malzeme ile havanın temas
etmesini önlemek için trafoya hava girişini durdurur.?
8) - Azot Tüpü
Trafonun
taşınması ve depolanması sırasında, yalıtım yağı genellikle boşaltılır. Böyle
durumlarda, havayla birlikte nemin girmesini
önlemek için trafoya azot gazı basılmalıdır. Trafonun içindeki
basınç, atmosfer basıncından yüksek olduğu sürece, havanın girmesi mümkün
olamaz. Eğer ortam sıcaklığı yükselirse, trafodaki gaz basıncı
artacaktır. Basınç belli bir sınıra ulaştığında da trafoya zarar gelmemesi için
“güvenlik vanası” kendiliğinden açılarak azot gazının bir kısmı
dışarı bırakılır. Sıcaklık tekrar düşüp basınç azaldığında ise azot tüpünden
yeniden gaz gelmeye başlar.
9) - Termal İmaj
Bu
cihaz, trafodaki sargıların sıcaklığını göstermektedir. Sargılardaki en yüksek
sıcaklığı ölçebilen kombine bir sistemdir.
10) - Yağ Seviye Göstergesi
İki farklı tipte
olabilir;
-
Güç trafolarında, genleşme tankındaki yağ seviyesini gösterir. Genleşme
tankının üst kısmına monte edilmiştir ve bir şamandıra ile dış kısımda şamandıraya
bağlı olan bir seviye göstergesi vardır.
-
Küçük trafolarda, genleşme tankına bağlanan cam bir boru ile yağ seviyesi gözlenebilir.
Dolum sıcaklığındaki yağ seviyesi, işaret konarak cam boruda gösterilmelidir.
11) - Akım Trafosu
Akım
trafosu, orta ve yüksek gerilim terminallerinde, ölçme veya koruma için
kullanılır. İki tipi vardır; yağın içine yerleştirilen dahili tip ve
trafonun kapağına monte edilmiş harici tip şeklindedir. Akım trafosu,
tank-topraklama koruması olarak kullanılabilir. Bundan dolayı bir
maksimum akım rölesidir ve bir sargıdaki topraklama arızasını
gösterir.
12) - Genleşme Tank Diyagframı
Genleşme
tankının üst kısmına yerleştirilen bu diyagfram sayesinde, yağ
ile havanın teması kesilir. Böylece yağın nem alması ve kirlenmesi önlenmiş
olur. Bu diyafgram yağ ve havadan etkilenmeyen ve elastik
yapıya sahip lastik veya kauçuktan yapılmıştır.
Sıcaklığa bağlı olarak yağın hacmi değiştiğinde, yağ ile birlikte hareket ederek
yükselip alçalabilmektedir.
13)
- Yağ Sıcaklık Göstergesi ( Termometre )
Trafodaki
yağ dolu bölümlerin sıcaklık derecesini gösterir. Yağın içine batırılan bir
probu vardır. Bu prob, çok ince bir boruya bağlıdır ve borunun diğer ucu
gösterge kutusuna uzanır. Gösterge kutusu trafonun kapağına monte edilir.
Termometredeki gösterge ibresi, bir maksimum alanı gösterir veya
bir alarm rölesine bağlıdır.
14)
- Yağ Sirkülasyon Göstergesi
Yağın sirkülasyonu, bir pompa ile sağlanan
trafolarda kullanılır. İbresi durma ve çalışma konumunu
gösterir.
15)
- Su Sirkülasyon Göstergesi
Su
soğutmalı trafo ve donanımda kullanılır. Suyun normal akış sirkülasyonunu
gösteren bir düzenektir.
16)
- Tank-Toprak Koruma
Nötr
sistemlere topraklama yapıldığında, trafo tankından toprak yönüne doğru, yüksek
akım sirkülasyonları bir topraklama arızasına neden olabilir. Tank ve
topraklama arasına bir akım trafosu yerleştirilip bir akım rölesi ile kontrolü
sağlanır. Bir arıza meydana geldiği zaman, bu röle sayesinde devre açılır.
İzole edilmiş raylar kullanarak, trafoyu topraktan izole etmek de
mümkündür. Bütün trafolarda topraklama
terminali vardır. Tank-topraklama korumasının devre bağlantısı, ya direk ya da
bir akım trafosundan geçerek sağlanır. Dalga önleyicilerde ve ark boynuzlarında
da topraklama terminalleri bulunmaktadır.
17) - Diğer Parça
ve Aksesuarlar
Yağ örneği almak için musluklar, yağ doldurma ve boşaltma vanaları, borular ve çeşitli bağlantı
elemanları, termometre cebi, kablolar, koruma kutuları veya dolaplar, tahta, karton, kağıt, fiberklas
gibi yalıtım ve destek malzemesi, kelepçe,
saplama, cıvata, somun, rondele ve conta gibi çeşitli yapı parçaları… vb.
A K S E S U A R L A R
|
T R A
F O L
A R
|
||||||
KURU
|
DAĞITIM
£ 2 MVA
|
GÜÇ
2-10
MVA
|
GÜÇ
>
10 MVA
|
||||
Koruma - Kontrol -
Göstergeler
|
|||||||
1
|
Basınç
emniyet vanası
|
-
|
seçmeli
|
seçmeli
|
standart
|
||
2
|
Koruma
rölesi (Buchholz)
|
-
|
seçmeli
|
seçmeli
|
standart
|
||
3
|
Koruma
bloğu
|
-
|
seçmeli
|
seçmeli
|
-
|
||
4
|
Kademe
değiştirici rölesi
|
-
|
-
|
Yük
Alt.Kad.D.
|
Yük
Alt.Kad.D.
|
||
5
|
Çek-valf
|
-
|
-
|
seçmeli
|
seçmeli
|
||
6
|
Nem
tutma sistemi
|
-
|
seçmeli
|
seçmeli
|
standart
|
||
7
|
Genleşme
tank diyagramı
|
-
|
-
|
seçmeli
|
seçmeli
|
||
8
|
Azot
gazı tüpü
|
-
|
-
|
seçmeli
|
seçmeli
|
||
9
|
Akım
trafosu
|
-
|
seçmeli
|
seçmeli
|
seçmeli
|
||
10
|
Ark
boynuzu
|
-
|
seçmeli
|
seçmeli
|
seçmeli
|
||
11
|
Parafudr
|
-
|
seçmeli
|
seçmeli
|
seçmeli
|
||
12
|
Termal
imaj
|
-
|
seçmeli
|
seçmeli
|
seçmeli
|
||
13
|
Termometre
|
-
|
seçmeli
|
seçmeli
|
seçmeli
|
||
14
|
Termostat
|
-
|
seçmeli
|
seçmeli
|
seçmeli
|
||
15
|
Termostatik
prob
|
seçmeli
|
-
|
-
|
-
|
||
16
|
Yağ
seviye göstergesi
|
-
|
seçmeli
|
standart
|
standart
|
||
17
|
Yağ
sirkülasyon göstergesi
|
-
|
-
|
-
|
seçmeli
|
||
18
|
Su
sirkülasyon göstergesi
|
-
|
-
|
-
|
seçmeli
|
||
19
|
Tank
topraklaması
|
-
|
seçmeli
|
seçmeli
|
seçmeli
|
||
20
|
Topraklama
terminalleri
|
standart
|
standart
|
standart
|
standart
|
||
21
|
Trafo
bilgi etiketi
|
standart
|
standart
|
standart
|
standart
|
||
22
|
Yardımcı
pano
|
-
|
-
|
seçmeli
|
seçmeli
|
||
23
|
Manometre
|
-
|
seçmeli
|
seçmeli
|
seçmeli
|
||
24
|
Termometre
cebi
|
-
|
seçmeli
|
standart
|
standart
|
||
25
|
Terminal
kapağı
|
seçmeli
|
seçmeli
|
seçmeli
|
seçmeli
|
||
26
|
Valf
|
-
|
-
|
standart
|
standart
|
||
27
|
Piriz
|
-
|
-
|
standart
|
standart
|
||
Soğutma Sistemi
|
|||||||
28
|
Dalga
duvarlı tank
|
-
|
standart
|
standart
|
-
|
||
29
|
Radyatör
|
-
|
standart
|
standart
|
standart
|
||
30
|
Hava
soğutma sistemi
|
-
|
-
|
-
|
standart
|
||
31
|
Su
soğutma sistemi
|
-
|
-
|
-
|
standart
|
||
32
|
Pompa
|
-
|
-
|
-
|
standart
|
||
33
|
Fan
|
-
|
-
|
-
|
standart
|
||
Diğer Aksesuarlar
|
|||||||
34
|
Tekerlekler
|
seçmeli
|
seçmeli
|
seçmeli
|
seçmeli
|
||
35
|
Kaldırma
halkaları
|
standart
|
standart
|
standart
|
standart
|
||
36
|
Çekme
halkaları
|
standart
|
standart
|
standart
|
standart
|
||
37
|
Takozlar,
kızaklar
|
seçmeli
|
seçmeli
|
seçmeli
|
seçmeli
|
||
Tanımlar
|
|||||||
standart
|
Trafoda
olması gerekli olan “standart” aksesuarlardır.
|
||||||
seçmeli
|
Trafoda
bulunması gerekli olmayıp “isteğe bağlı” aksesuarlardır.
|
||||||
Yük Alt. Kad. D.
|
Yük
altında kademe değiştirici
|
||||||
-
|
Aksesuar
yok
|
||||||
TRAFOLARLA İLGİLİ
KISALTMALAR
TERİMLER
|
A
Ç I K L A M A L A R
|
|||
ONAN
|
Yağ dolaşımı doğal, hava soğutma doğal.
|
|||
ONAF
|
Yağ dolaşımı doğal, hava soğutma cebri (zorlamalı).
|
|||
OFAF
|
Yağ dolaşımı ve hava soğutma cebri.
|
|||
ODAF
|
Yağ dolaşımı cebri ve güdümlü, hava soğutma cebri.
|
|||
OFWF
|
Yağ ve su dolaşımı cebri.
|
|||
1. Harf
|
2. Harf
|
3. Harf
|
4. Harf
|
|
Sargıları
soğutan sıvı maddesiyle ilgili
|
Dış
soğutma sistemiyle ilgili
|
|||
Soğutucu
madde
|
Dolaşım
türü
|
Soğutucu
madde
|
Dolaşım
türü
|
|
ONAN
/ ONAF
|
Yüksek yüklerde,
istenildiğinde servise alınabilen fanları bulunan trafolardır ve yağ dolaşımı
termosifon etkisiyle olur.
|
|||
ONAN
/ OFAF
|
Soğutma sistemi
pompa ve fanlarla donatılan aynı zamanda doğal soğutmalıda çalışabilen
trafolardır.
|
|||
KNAN
|
Yalıtım sıvısı (parlama
noktası >300 °C olan)
dolaşımı doğal, hava soğutması doğal olan trafolar.
|
|||
ODWF
|
Yağ dolaşımı
cebri ve güdümlü, su dolaşımı cebri.
|
|||
O
|
Yağ veya parlama noktası £ 300 °C olan yalıtım sıvısı
|
|||
K
|
Parlama noktası > 300 °C olan yalıtım sıvısı
|
|||
L
|
Ölçülemeyen
yalıtım sıvısı
|
|||
A
|
Hava
(air)
|
|||
W
|
Su (water)
|
|||
G
|
Gaz
(gas)
|
|||
N
|
Doğal soğutmalı (naturally
convection)
|
|||
F
|
Cebri dolaşım;
fanlar, pompalar
(forced circulation; fans, pumps)
|
|||
D
|
Cebri ve
güdümlü dolaşım (forced
circulation)
|
|||
OD
|
Cebri ve güdümlü (yöneltilmiş) yağ dolaşımı
|
|||
AN
|
Kuru tip
trafolarda doğal hava soğutmalı
|
|||
AF
|
Kuru tip
trafolarda cebri hava soğutmalı
|
|||
HV
|
Yüksek gerilim (High voltage)
|
|||
MV
|
Orta gerilim (Medium voltage)
|
|||
LV
|
Alçak gerilim (Low voltage)
|
|||
EHV
|
Aşırı yüksek
gerilim (Extra high voltage)
|
|||
DC
|
Doğru akım (Direct current)
|
|||
AC
|
Alternatif akım (Alternative current)
|
|||
OLTC
|
Yük altında kademe
değiştirici (On
load tap changer)
|
|||
INSTRUMENT
TRAFOLAR
|
||||
CT
|
Akım
trafoları (Current
transformers)
|
|||
VT
|
Gerilim
trafoları (Voltage
transformers)
|
|||
CTCV
|
Kombine trafolar;
Akım+Gerilim (Combined
transformers)
|
|||
CIVT
|
İndükleyici
gerilim trafoları (Cascade
inductive voltage transformers)
|
|||
CVT
|
Kapasitör gerilim
tarafoları (Capacitor
voltage transformers)
|
|||
MVT
|
Magnetik gerilim
trafoları (Magnetic
voltage transformers)
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder